
Jiří Řeřicha - O autorovi * 19. 3. 1956 Studium: AVU Praha, Ateliér figurální malby, u prof. Karla Součka
Jiří Řeřicha
Studia
1966-1970 SPŠK Bechyně, výtvarné zpracování keramiky
1972-1978 AVU Praha, Ateliér figurální malby, u prof. Karla Součka
1983-1985 Umělecká aspirantura v oboru umělecké výchovy na AVU Praha
Zastoupen v galeriích
Národní galerie Praha
AJG Hluboká nad Vltavou
Dům humoru a satiry Gabrovo Bulharsko
Prácheňské muzeum Písek
Oblastní galerie Liberec
Ministerstvo kultury ČR
Jihočeské muzeum České Budějovice
Okresní galerie Most
Okresní muzeum Jindřichův Hradec
Ocenění
Čestné uznání Moskva 1984 (člověk naší doby)
Cena Domu humoru a satiry Gabrovo Bulharsko 1986
Realizace v architektuře
1982 – Písek – výtvarné řešení interiéru obchodního domu Luna. Závěsný obraz do ředitelny (olej 130 x 95) a dva závěsné obrazy do sekretariátu (olej 70 x 80)
1985 – Písek – OV KSČ, olejomalba na dřevěné desce s námětem „Ulice“, rozměr 200 x 244
1987 – Benešov – obraz do vstupní haly Středního odborného učiliště (dřevotřísková deska 200 x 180 olej)
1988 – Dolní dvořiště – obraz na dřevotřískové desce s námětem „Jihočeské variace“ (olejomalba 220 x 220)
1988 – České Budějovice, Keramická stěna pro Učiliště Pozemních staveb (glazovaná keramika o rozměrech 450 x 300) společně s J. Malým
1988 – Temelín – Keramická mozaika, „Jižní Čechy“ do vstupní haly Jaderné elektrárny (glazovaná keramika 450 x 300) společně s J.Malým
1990 – České Budějovice – dvě keramické mozaiky s námětem „Léto“ umístěné na schodišťových věžích OS Voříškův Dvůr (glazovaná keramika 440 x 220) společně s J. Malým - neosazena
2000 - Písek – keramická kašna pro Okresní nemocnici Písek, společně s J. Malým
Uspořádal řadu samostatných a kolektivních výstav.
V letech 1979-1986 vystavoval se skupinou Mladí jihočeští výtvarní umělci.
Od roku 1993 do roku 2013 působil jako pedagog na VSUPŠ a později na SVSŠ v Písku.
Obrazy Jiřího Řeřichy nechtějí být mravoučnými historkami či nabádavým poučením, jsou malovány se zaujetím až bravurou, v úderném a zvichřeném rukopisu, v neklidném vrstvením barev a v jejich stupňované záři, proto také nestojí poklidně na místě, ale jsou neustále v pohybu.
Prof. Jiří Kotalík
Kdybychom měli shrnout principy dosavadního výtvarného projevu Jiřího Řeřichy, vyjádřili bychom je slovy: Situační grotesknost provedená nesmlouvavým malířským výrazem. Současně by nám vytanula na mysli hýřící Řeřichova exprese, která nachází nejpřesvědčivější výraz v "živočišných" dynamických kompozicích velkých formátů. Jiří Řeřicha se nebojí štiplavě podotknout invektivy k erotičnu jako k nedílné součástí lásky, zejména se však zajímá o celek divokého, emotivního lidského spolubytí, v posledních obrazech spolubytí masy, které můžeme nazírat velké, drastické představení.
Jiří Ptáček ml.
|