English version
Novinky (0/22)Výtvarné umění (0/68)Výstavy (0/247)Techniky (0/27)Historie umění (0/22)Kresba komiksů (0/2)
Zákaznická linka

galerie, obrazy na prodej, obrazy do bytu, dekorace
Jméno:
Heslo:
Přihlásit se trvale na tomto PC
:: založit nový účet ::


Kategorie: Techniky

Akvatinta


Akvatinta je tisk z hloubky. Může se jednat o samostatnou výtvarnou disciplínu, ale většinou je akvatinta doplněk např. leptu a slouží k zatónování větších ploch..

    Postup:
  • kovovou desku (nejlépe měděnou) o formátu výsledného díla zaoblíme hrany, vyleštíme do zrcadlového lesku.
  • odmastíme a zaprášíme jemným kalafunovým práškem. Provádí se v tak zvané „zaprašovací skříni". Je to bedna velikosti krabice od televizoru. Do ní se nasype asi půl kila drcené kalafuny a bednou se mohutně zatřepe. Bedna se položí a otevřou se dvířka, které jsou u dna. Dovnitř se vloží připravený plech a dvířka se zavřou. Zvířený prášek klesá a usazuje se na plechu. Já používám trochu jiný postup: plech položím na mřížku hořáku plynového sporáku. Do cedítka nasypu lžíci kalafunového prášku a jemným poklepáním nad plechem se spouští závoj prášku na plech.
  • plech s práškem opatrně zahříváme zespodu a zahřívání přerušíme v okamžiku, kdy se zrnka kalafuny změní v kapičky.
  • Na vychladlém plechu asfaltovým lakem zatřeme místa, která mají zůstat při tisku bílá.
  • zadní stranu desky natřeme asfaltovým nátěrem.
  • desku ponoříme do misky s kyselinou dusičnou 20% - 25% a leptáme asi 15 minut. Délka leptání se pokaždé mění a závisí na záhadných podmínkách jako je tlak vzduchu, teplota a vlhkost ovzduší, konstelace hvězd. Nejlépe je sledovat velikost bublinek vodíku, který se na povrchu objevuje.
  • Podle dlouholetých zkušeností se rozhodneme, že vyleptaní akvatinty už je dostatečné, desku v gumových rukavicích vyjmeme z lázně a oplácneme pod tekoucí vodou.
  • Následuje odstanění ochranného asfaltu ředidlem (benzenem).



Tisk z hloubky.


  • Zpracovanou kovovou desku mírně zahřejeme a vtíráme usilovně tiskařskou olejovou barvu, může být i malířská olejová. Barva se musí důkladně vetřít do vyhloubených čar, nejlépe bříškem dlaně.
  • Během zpracování deska vychladla a nyní z povrchu, nikoliv z čar lehce barvu stíráme lesklou látkou (klotem).
  • Naložíme do tiskařského lisu v
      pořadí:
    • dole je kovová deska
    • na ní mírně navlhčený papír (nejlépe ruční)
    • nahoru položíme filc asi 2 milimetry silný a projedeme lisem

  • tisk, který se nám určitě ke spokojenosti povedl, necháme volně položený, nebo kolíčkem zavěšený 24 hodin schnout.
  • to opakujeme 120 až 200 krát, u suché jehly jen 20 krát.
  • druhý den večer si sedneme ke stolu s hromádkou tisků a ostrou tužkou a uspořádáme dvouhodinovou autogramiádu. Pod obrázek vlevo dolů napíšeme číslo např.: 8/120. To znamená osmý tisk z nákladu stodvaceti tisků. Uprostřed, pod obrázkem může být název díla a vpravo podpis nás, tedy umělce, který je autor tohoto veledíla.





Více na
http://grafika.webzdarma.cz



Vloženo: 26.11.2003 Autor: Karel Tichý


Diskuse ke článku vložit příspěvek



Vybrané obrazy, fotografie, umělecké díla, umění které si můžete zakoupit.

POKORA
POKORA

15 000 Kč
PESTRÝ ŽIVOT
PESTRÝ ŽIVOT

17 300 Kč
SOUPEŘIVOST
SOUPEŘIVOST

4 700 Kč
ZLATÉ STROMY
ZLATÉ STROMY

21 600 Kč
OTAVA BLÍZKO RIEKY
OTAVA BLÍZKO RIEKY

10 800 Kč
DECH ŠNEKA
DECH ŠNEKA

ZTRÁPENÝ 1
ZTRÁPENÝ 1

Ledňák
Ledňák

SKLONĚNÁ MŮZA
SKLONĚNÁ MŮZA

Obrazy, naše tipy:
Kráska s růží

ČERVENÉ JABLKO

Chvilka na tanec

Srdce v ledě

TENISTA